onsdag 25 november 2009

Geometriska mönster

Idag bjuder jag på lite fina bilder av tyger med geometriska mönster. Ovan Set Square av arkitekten Sven Markelius.


Det här tyget heter Tivoli och kommer från Spira. Det finns även i svartvit. Jag letar efter ett användningsområde för detta tyg, kanske något projekt i barnrummet? Det finns även som vaxduk och kuddar.



Sven Markelius igen, det fantastiska Pythagoras. Något att hänga på väggen om man har ett antal tusenlappar till övers. Men det är nog att betrakta som en investering. Ljungbergs textil trycker denna, det ska finnas en outlet i Floda om jag inte minns fel. Däremot har jag hört ryktas att det är svårt att fynda Markeliustygerna.
Jag älskar tyget Petronella från Ikea, säljs fållat och klart i 45 cm bredd. Jag har den som löpare men kan även funka som panelgardiner. För 25 pix per meter är de ett fynd!

Pythagoras i ytterligare en färgställning. För mer info kolla Gisela Eronns bok Tidlösa Mönster, du hittar den bland annat här.

5 kommentarer:

  1. Mm så många godbitar! Jag gillar ju Spiras tyg väldans mycket....

    SvaraRadera
  2. Såg att du kikat in hos mig, kul:)

    Måste prova hennes kladdkaka! Tack för tipset!

    Kul att få se lite annorlunda tyger mot vad som brukar förekomma på alla bloggar.

    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina tyger, gillar starkt det sista!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, pythagoras är bara så snyggt! Det skulle jag gärna ha på väggen...

    SvaraRadera
  5. ja...visst är det häftiga mönster!!! Tyger kan ändra ett rum så mycket bara genom att man byter färg/material!!

    SvaraRadera