lördag 7 november 2009

Havrebaguetter

Bloggandet har blivit lite lidande på sistone mycket beroende på att min äldsta som haft krupp och det har inneburit nattlig tur till akuten bland annat. Nu är han mycket bättre som tur är. Vi hade lite svårt att komma ut ur huset så vi har bakat hemma, detta bröd är så lätt att göra att det funkar att baka med en ettåring på höften! Det blir supergott och segt/krispigt och man känner sig hur redig som helst... Jag hittade det i Anna Bergenströms bok Kärlek, Oliver och Timjan.

25 g jäst
2 tsk salt
1 msk honung
6 dl ljummet vatten
2,5 dl fiberhavregryn
10 dl vetemjöl

Rör ut jästen i lite av vattnet. Blanda sedan övriga ingredienser. Man ska inte behöva knåda utan bara röra. Jäs övertäckt i 1-2 h. Dela sedan degen i 4 delar och bara dra och vrid dem, knåda inte då förstörs bubblorna. Grädda direkt 10 minuter på 260 grader. Sänk sedan till 150 grader och grädda ca 10 min till. Klart! Ytan blir mycket knaprig och god, förvara insvept i handduk annars mjuknar den. Min handduk är Pinnebär av Astrid Sampe, ett av mina favoritmönster.

4 kommentarer:

  1. Mmmm, ser gott ut. Lite smör och några ostskivor på en ungsvarm smörgås är aldrig fel.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Härligt med lite ny uppdatering :) Hoppas Jalmar mår bättre igen. Här hemma hostas det en del nattetid också. Måtte det bli sommar snart igen :/

    SvaraRadera
  3. Mmm...det såg godt ut! Denne oppskrifta må eg nok prøve meg på ein dag! :)
    God bedring til barnet!

    SvaraRadera
  4. Supermysig blogg och tack för kommentaren på min blogg. Det där brödet måste jag dessutom prova! Ha det gott / Emelie

    SvaraRadera